Stare Wierchy z Jasionowa- Gorce z dzieckiem

Podczas naszej ostatniej gorczańskiej wyprawy, do schroniska na Maciejowej, przyszła nam do głowy pewna myśl: "A może by tak wybrać się na Stare Wierchy i spędzić weekend w tamtejszym schronisku?". Od pomysłu szybko przeszliśmy do realizacji, ustaliliśmy termin, zrobiliśmy rezerwację i wybraliśmy szlak. Nasza wyprawa zbiegła się w czasie z ostatnim weekendem przed Andrzejkami, więc była to dobra okazja by zapoznać córę z andrzejkowymi wróżbami i zabawami, a towarzystwa dotrzymywali nam znajomi z dwójką dzieci, więc weekend upłynął nam na wesoło.

Jasionów, os. Chryce (żółty szlak)- Schronisko PTTK na Starych Wierchach- Schronisko PTTK na Starych Wierchach (szlak czerwony)- Pod Wierchową (szlak zielony)- Jasionów

Na Starych Wierchach po raz pierwszy byliśmy kilka lat temu. Wyprawę tę już zawsze będziemy wspominać z sentymentem, gdyż była to pierwsza górska trasa, którą nasza wówczas 3-letnia córka, w całości pokonała o własnych siłach (nie licząc wjazdu kolejką na Polanę Tobołów). Od tamtej pory po górach wędruje samodzielnie i zdobywa coraz to wyższe wzniesienia, a my wciąż nie możemy wyjść z podziwu ile energii drzemie w dziecięcych nóżkach ;-)

Do schroniska na Starych Wierchach prowadzi kilka szlaków. Do wyboru mamy szlak:
* zielony, rozpoczynający się w Koninkach, przez Tobołów i Obidowiec
* czerwony, z Turbacza, przez Obidowiec i Groniki
* czerwony, z Rabki Zdrój, przez Maciejową
* żółty, z Rabki-Zaryte, przez Olszówkę, Jasionów

My zdecydowaliśmy się na szlak żółty, przy czym swoją wyprawę rozpoczęliśmy dopiero w Jasionowie, Chryce, a drogę powrotną pokonaliśmy idąc za szlakiem czerwonym, który prowadzi w stronę schroniska na Maciejowej, a potem zielonym zeszliśmy do Jasionowa.

Pierwszego dnia mieliśmy iście jesienną pogodę. Jak to w Gorcach bywa, na szlaku w wielu miejscach zalegało błoto, ale taki urok tego pasma górskiego. Nie spiesząc się podążaliśmy przed siebie. Wędrówka nie była uciążliwa, było kilka bardziej stromych podejść, ale nie przysporzyły one nam większych trudności. Nasza trasa biegła głównie przez las, więc nie należała ona do szczególnie widokowych, choć było kilka bardzo przyjemnych miejsc, na widok których nogi same się zatrzymywały.

Im bliżej mieliśmy do schroniska na Starych Wierchach, tym bardziej krajobraz się zmieniał. W wyższych partiach Gorców zima przeplatała się z jesienią, co oczywiście wykorzystaliśmy i doszło do małej bitwy na śnieżki.

Gdy dotarliśmy na miejsce naszym oczom ukazała się przepiękna panorama Tatr, zanim jednak zabraliśmy się za jej podziwianie, najpierw ulokowaliśmy się w naszym pokoju. No i niestety okazało się to błędem, bo nad Tatry naszły gęste chmury i z bajecznego widoku zostało niewiele.

Widok na Tatry spod schroniska na Starych Wierchach
Sobotni wieczór spędziliśmy w schronisku w andrzejkowych klimatach. Było wróżenie z obrączki, rzucanie skórek od jabłek, próba zjedzenia jabłka bez użycia rąk, a także losowanie imienia przyszłego małżonka oraz wyścig bucików. Trzeba przyznać, że dziewczynki miały niezłą zabawę i każda z nich zna imię swojego przyszłego męża ;-)

Pierwszego dnia jesień

A w niedzielny poranek czekała na nas mała niespodzianka, wszędzie dookoła zrobiło się biało i wciąż sypał śnieg. Po jesiennych widokach nie zostało ani śladu. Aż trudno było w to uwierzyć. Na szczęście byliśmy odpowiednio przygotowani na zmianę pogody i cieszyliśmy się, że w takich pięknych okolicznościach będziemy pokonywać drogę powrotną.

A drugiego dnia zima na całego

Błotnisty szlak miejscami schował się pod warstwą świeżego puchu, więc trzeba było uważać na nagle pojawiające się kałuże. Mimo tego droga do Jasionowa upłynęła nam bardzo przyjemnie, w końcu to była nasza pierwsza, w tym sezonie, zimowa wędrówka.

Gorce po raz kolejny udowodniły nam, że są bardzo wdzięcznym pasmem górskim. Uwielbiamy tutaj wracać i powtórzymy to jeszcze nie raz. Sezon zimowych wędrówek możemy uznać za otwarty i mamy nadzieję, że szybko uda nam się to powtórzyć.

Cenne wskazówki:
* żółty szlak z Poręby Górnej, Chlipały do schroniska na Starych Wierchach nie jest trudny, ani wymagający, czas przejścia to około 2 godziny. Po drodze kilka bardziej stromych podejść.
* nocleg w schronisku na Starych Wierchach można zarezerwować tutaj, bądź pod numerem tel. 888-915-846, przy czym w schronisku jest problem z zasięgiem, więc trzeba dzwonić do skutku
* Schronisko na Starych Wierchach znajduje się na Głównym Szlaku Beskidzkim, który można kontynuować aż do Turbacza